Winkelwagen
Je winkelwagen is leeg
Heb je een vraag over een order of product? Stuur ons een bericht of maak alvast een afspraak. Nog even geduld, vanaf zijn we telefonisch weer bereikbaar. Tot zo.
Voor besteld, vanavond in huis
Gratis bezorgd vanaf 100,-
Stel, je overweegt je huis te verkopen. Dan ga je ineens met hele andere ogen naar je badkamer kijken. Worden potentiële kopers enthousiast of rennen ze er gillend om weg? En wat kun je aan je badkamer doen om dat laatste te voorkomen? Je huis verkopen is deels gewoon een kwestie van onderbuikgevoel. Kopers moeten vlinders krijgen van jouw huis - iets waar de badkamer geen onbelangrijke bijdrage aan levert. Dus investeer je een lieve duit om de badkamer te pimpen, in de hoop dat je dat er bij de verkoop weer uit haalt? Of laat je hem as-is in de hoop dat kopers er doorheen kijken?
Over één ding zijn de experts het allemaal wel eens: tenzij je zelf handig bent en een groot deel van de badkamerverbouwing zelf kunt uitvoeren, zul je de kosten van een badkamerrenovatie waarschijnlijk niet terugverdienen met de verkoop van je huis. De schattingen van het percentage van je investering dat je ongeveer terug zult zien, lopen uiteen van 50% tot 85%. Kijk je puur naar die cijfers, dan loont het dus niet om de badkamer te renoveren wanneer je je huis te koop wilt zetten.
Over het algemeen wordt dus aangeraden om niet puur voor de verkoop te gaan verbouwen of renoveren. Beter is het dan om je badkamer, met een minimale investering, lekker op te frissen.
Snelle winst behaal je bijvoorbeeld door de tegelvoegen in de badkamer helemaal schoon te maken en, indien nodig, wit te verven. Hoe je dat doet, lees je in onze blogpost over het wit maken van voegen. Andere, kleine aanpassingen die je kunt doen om je badkamer aantrekkelijker te maken:
Er zijn situaties waarin het toch kan lonen om de badkamer grondig aan te pakken. Als de rest van je huis netjes onderhouden en modern is maar de badkamer is juist gedateerd of slecht onderhouden, dan kan dat een afknapper zijn voor het soort koper dat op zoek is naar een net huis waar (voorlopig) niks aan hoeft te gebeuren. In de huidige markt is dat best een grote groep, want kopers moeten tegenwoordig al hun middelen aanspreken om überhaupt een huis te kunnen kopen. Voor verbouwen blijft steeds minder geld over en daarom wordt de vraag naar “instapklare huizen” steeds groter (bron: nu.nl).
Het kan dus zijn dat een badkamerverbouwing ervoor zorgt dat het soort koper dat geïnteresseerd is in jouw woning niet afgeschrikt raakt door de badkamer. Zorg ervoor dat de badkamer na renovatie in lijn ligt met de rest van je huis - dezelfde stijl, maar vooral ook dezelfde kwaliteit, luxe en afwerking. Dat betekent dus dat je hier niet in moet doorschieten! Woon je in een doorsnee, goed onderhouden twee-onder-een-kap met laminaatvloeren en een Ikea keuken, zet dan er dan geen badkamer in die van onder tot boven is bekleed met marmer en voorzien is van een Italiaans designbadmeubel en een jacuzzi.
Wat als je zelf nog enige tijd in je huis blijft wonen en je de badkamer wilt verbouwen voor je eigen woongenot, maar je ook alvast rekening wilt houden met de toekomstige verkoop van je woning? Dat hangt een beetje van je tijdlijn af. Blijf je er nog vijf jaar wonen? Kies dan voor een badkamer die helemaal aansluit bij jouw smaak en wensen. Gaat het om een jaartje? Dan kun je de badkamer misschien beter zo verkoopvriendelijk maken. Maar hoe doe je dat?
Er bestaat niet zoiets als dé perfecte stijl die door elke koper mooi gevonden wordt. Sterker nog, voor elke koper die jouw nieuwe badkamer met dennengroene opzetwastafels en glam gouden kranen prachtig vindt, zijn er 10 die hem afschuwelijk vinden.
Ja, hard maar waar. Als het helpt, mag je jezelf vertellen dat jouw smaak zó goed is, dat de meeste mensen hem gewoon niet kunnen vatten. Maar hoe dan ook scoor je het beste met een badkamer die helemaal geen smaak laat zien. Het toverwoord is ‘neutraal’.
Neutraal van kleur
Qua kleuren kies je voor grijs, antraciet, wit, beige en zwart. Het badmeubel mag eventueel houtlook hebben. Het geheel moet niet te donker zijn - bij twijfel kies je beter voor méér wit.
Neutraal van inrichting
Voor de inrichting kies je strakke, moderne elementen zonder tierlantijnen, uitgesproken texturen of patronen of opvallende vormgevingen. Wil je toch wat aankleding toevoegen? Met een paar plantjes, een (schone! droge! nieuwe!) handdoek over de badrand en een enkele, chique fles handzeep op de wastafel bereik je dan het meest.
Geen persoonlijke voorwerpen
Als de tijd is aangebroken om je woning te laten bezichtigen, dan is het prettig als je al je spulletjes kunt opbergen. Die wil de koper namelijk niet zien. Zorg voor dus voor kastruimte die afgesloten kan worden!
Natuurlijk wil je graag weten welke elementen door potentiële kopers worden gewaardeerd. Natuurlijk is dit geen exacte wetenschap en je kunt kopers maar heel beperkt generaliseren (want het zijn net mensen ;) ). Kopers houden in ieder geval van ruimtelijkheid, dus het is belangrijk dat de ruimte niet te propperig oogt. Voor de rest kun je in ieder geval rekening houden met de volgende richtlijnen:
Heb jij wel eens een badkamer opgeknapt om je huis beter te kunnen verkopen? Wat heb je precies aangepakt? En wat zocht je eigenlijk zelf in de badkamer van je nieuwe huis? Laat het ons weten!